Drugi koncert, druge sezone Glazbenog ciklusa u organizaciji Ogranaka Matice hrvatske u Križevcima ugostio je komorni sastav Simfonijskog puhačkog orkestra OSRH pod vodstvom dirigenta Tomislava Fačinija. Križevačka publika imala je tako 10. svibnja 2011. priliku uživati u svirci sastava koji čine glazbenici reprezentativnog orkestra Republike Hrvatske koji, uz brojne koncerte u Zagrebu i širom Hrvatske, predstavlja našu zemlju čestim gostovanjima u inozemstvu.
Na programu su se našle dvije serenade orginalno pisane za puhački sastav, ali potpuno drugačijeg karaktera i namjene za koju su skladane. Mozartova Serenada br. 11 za puhače u Es-duru, KV 375, prvotno namijenjena carevom puhačkom sekstetu, kasnije prerađena za oktet kako se danas najčešće izvodi, primjer je tipične „noćne glazbe” (Nacht Musik) koja donosi nokturni ugođaj blizak romantizmu, ali svojom vedrinom i jednostavnošću je prvenstveno služila za zabavu bogate bečke aristokracije. Samim time određena je ineterpretacija tog djela. Tomislav Fačini, poznatom po bavljenju širokim spektrom glazbe, od renesanse do 21.st., uspio je prenijeti publici razigranost i slavljenje života Mozartove glazbe što u djelima pisanim za puhački sastav nije nimalo jednostavno. Sporije reagiranje pojedinih puhačkih instrumenata može često dovesti do nepoželjne težine i zamornosti kod slušanja ovakove glazbe pisane samo za puhače, ali drugačijim pristupom Fačini je većim djelom dobio potrebnu lakoću.
Druga istoimena skladba, Serenada za puhače, violončelo i kontrabas u d-molu, op. 44 Antonina Dvořáka prikaz je drugačijeg tipa takovog djela. Tipičan prikaz Dvořákova opusa koji u sebi ujedinjuje sve ideje romantizma te svojim pjevnim melodijama i sveopćom inspiracijom folklornom glazbom slijedi većinu njegova stvaralaštva. Naziv serenada teško se više može povezeti sa značenjem 18. st. jer je namjenjena koncertnom izvođenju, a naziv je samo hommage ponajprije Mozartu. Violončelo i kontrabas priključeni su puhačkom sastavu najviše zbog pojačavanja basovske dionice uz kraće samostalne epizode violončela. Takav povećani sastav donio je manje slabosti koje su se očitovale u nekoliko neujednačenosti orkestra, ali izvrsna osmišeljenost djela je većim djelom to sakrila. Krajnji zaključak bi stoga mogao biti da je Fačinijeva zamisao bila vješto koncipirana, dok je samom sastavu nedostajalo jedna do dvije probe da to sve u potpunosti realiziraju.
Gostovanje renomiranog sastava, kao što je komorni sastav Simfonijskog puhačkog orkestra OSRH, još je jednom pridonijelo povećanju kvalitetnog glazbenog života u Križevcima, posebno onog iz repertoara klasične glazbe. Također, publika koja je naviknuta na izvrsne svirke križevačkog Gradskog puhačkog orkestra, mogla je usporediti kako se stvari odvijaju u drugim sredinama što je pokazala iznimnom posjećenošću koncerta te se u dvorani Glazbene škole tražila stolica više.
Tekst: Tomislav Bužić, krizevci.info
O DIRIGENTU
Tomislav Fačini (1975.), docent je na Odsjeku za dirigiranje Muzičke akademije u Zagrebu i šef dirigent Orkestra Hrvatske vojske od 2003. godine. Od 1994. do 2008. vodi Oratorijski zbor Crkve sv. Marka, s kojim, pored brojnih nagrada, dosiže profesionalnu kvalitetu i angažmane, s produkcijom i do 7 oratorijskih djela po sezoni. Umjetnički je voditelj ansambla Antiphonus, koji niže uspjehe u samostalnim koncertima, ali i onima u suradnji s našim najvrsnijim glazbenicima i vokalnim solistima, prvenstveno u izvedbama hrvatske rane i suvremene glazbe. Od 2006. do 2009. umjetnički je ravnatelj Glazbenih večeri u Sv. Donatu u Zadru.
Potekao iz razreda Igora Gjadrova s Muzičke akademije u Zagrebu – studij je završio godine 1996. Rektorovom nagradom. Usavršavao se na Akademiji Hans Swarowsky u Milanu te na Visokoj glazbenoj školi u Karlsruheu. Godine 1996. primio je drugu te posebnu nagradu na Međunarodnom natjecanju Antonio Pedrotti u Trentu.
Dirigentsku djelatnost razvija podjednako na koncertnim, kao i na opernim pozornicama. Gostovao je na mnogim festivalima u susjednim zemljama, kao i na praktički svim hrvatskim festivalima – Osorskim glazbenim večerima, Glazbenim večerima u Sv. Donatu, Zagrebačkom ljetnog festivalu, Festivalu sv. Marka, Muzičkom biennalu Zagreb, Osječkom ljetu, i dr. U više je navrata nastupio i na Dubrovačkim ljetnim igrama, godine 2003. ravnajući i otvaranjem ovog znamenitog međunarodnog festivala. Na Varaždinskim baroknim večerima dirigirao je među ostalim premijeru Paisiellova Seviljskog brijača te asistirao Paulu Esswoodu pri postavljenju prve suvremene izvedbe Cavallijeve opere Pompeo magno. U zagrebačkome je Hrvatskom narodnom kazalištu 2001. ravnao premijerom Verdijeve Traviate i Puccinijeva Triptiha. U sarajevskom Narodnom pozorištu ravnao je 2006. premijerom Zajčeve opere Nikola Šubić Zrinjski, sljedeće sezone, s posebnim odjekom, Bizetovom Carmen, nakon čega je uslijedilo i otvorenje Baščaršijskih noći, te baletne predstave Pepeljuga, Coppelia i Giselle.
O ORKESTRU
Simfonijski puhački orkestar OS RH reprezentativni je orkestar Republike Hrvatske osnovan 1991. godine. Pored obavljanja protokolarnih zadaća koje predstavljaju okosnicu djelovanja, orkestar je razvio opsežnu koncertnu djelatnost u Zagrebu (Koncertna dvorana “Vatroslav Lisinski”, dvorana HGZ) kao i širom Hrvatske.
Najveći dio repertoara čine originalne skladbe za puhače, hrvatske praizvedbe djela svjetske glazbene baštine, djela suvremenih skladatelja i praizvedbe hrvatskih autora. U sklopu orkestra djeluje i niz komornih sastava različite vrste. Uz prvog šefa-dirigenta Mladena Tarbuka koji je u orkestru djelovao do 2000. godine i stalne goste-dirigente Dragana Sremca i Tomislava Uhlika, orkestrom su ravnali mnogi uvaženi dirigenti – Uroš Lajovic, Miljenko Prohaska, Pavle Dešpalj, Nikša Bareza, Vjekoslav Šutej, Krešimir Šipuš, Walter Hilgers
Osim koncerata u glazbenim sezonama, najvažnije nastupe orkestar je ostvario na hrvatskim ljetnim festivalima (Rovinj, Krk, Zagreb, Zadar, Hvar, Osor), Varaždinskim baroknim večerima, euharistijskim slavljima prilikom dolaska Pape Ivana Pavla II u Zagreb 1995. i 1998., Međunarodnoj glazbenoj tribini Opatija 1996. i 1997., Puli 1999., otvorenju Dubrovačkog ljetnog festivala 1997. i 1998.; te gostovanjima u Budimpešti (1997.) i internacionalnom festivalu Moskovska jesen 1997.. Uz koncertnu djelatnost, orkestar je veoma uspješno nastupao i na mnogobrojnim međunarodnim festivalima vojnih orkestara – Tatoo’s (Köln, Berlin, Stuttgart, Salzburg, Albertville, Neuchatel, Karlsruhe, Debrecen, Saumur, Rotterdam, Krakow…) gdje je svojim koreografiranim nastupima redovito izazivao oduševljenje publike. Pored brojnih snimki za Hrvatsku Radioteleviziju, orkestar je snimao i za vodeću diskografsku kuću Honey Rock. Orkestar HV dobitnik je hrvatskih glazbenih nagrada – diplome Milka Trnina za vrhunske glazbene domete u 1997. godini, te nagrade Vatroslav Lisinski 1998. za izvođenje hrvatskih skladatelja. Trenutno pod umjetničkim vodstvom šefa – dirigenta Tomislava Fačinija.
Orkestar nastavlja intenzivnu aktivnost na protokolarnim i ostalim zadaćama u okviru Oružanih snaga RH, a postupno jača i koncertnu djelatnost. Od 2008. godine Simfonijski puhački orkestar OSRH djeluje u sastavu Orkestra OSRH zajedno s Orkestrom HRM i Klapom HRM “Sv. Juraj” u sklopu Zapovjedništva za potporu.